News

E10 aan de pomp, gemaakt uit Europese maïs

E10 aan de pomp, gemaakt uit Europese maïs

Sinds kort kunnen automobilisten nu ook in Nederland E10 tanken: benzine met tot 10% bijgemengde bio-ethanol. De kans is groot dat die afkomstig is van Alco Energy in Rotterdam, Europa’s grootste bioraffinaderij, met een productie van 63.000 liter per uur.

Alco Energy is een joint venture van de Alcogroup uit Brussel en Vanden Avenne Commodities uit Kortrijk. In Gent en Rotterdam staan bioraffinaderijen van de onderneming, waar uit GMOvrije Europese maïs niet alleen bio-ethanol wordt gemaakt, maar ook eiwitrijk veevoer, groene CO2 en maïsolie.

KRINGLOOPLANDBOUW

Door bio-energie uit maïs te maken, is de CO2-uitstoot fors lager dan die van fossiele brandstoffen. “Met een besparing van ruim 90% in onze raffinaderijen in Gent en Rotterdam zitten wij aan de top; we scoren beter dan het Europees gemiddelde (71%) en bijna twee keer zo goed als de VS”, zegt woordvoerder Rob Vierhout. De besparing is onder meer zo hoog doordat biogene CO2 uit het productieproces (fermentatie/destillatie en rectificatie) wordt afgevangen en via pijpleidingen naar het Westland wordt gepompt, om de planten in tuinbouwkassen te laten groeien, waardoor geen CO2 gemaakt uit aardgas meer nodig is. De restproducten worden tot veevoer-pellets geperst. Dat laatste is belangrijk om misvattingen over ‘voedsel in de tank’ te voorkomen, stelt Vierhout: “In feite houden wij ons bezig met kringlooplandbouw. We gebruiken als basis een veevoedergewas. Daar halen we het zetmeel uit. Wat we overhouden is een eiwitrijk veevoeder zonder dikmakende suikers. Dat is beter voor het klimaat, want suikers vormen o.a. een voedingsbodem voor microben in de maag van de koe, waardoor die meer methaan uitstoot. Door het hoge eiwitgehalte is er minder import van soja uit Zuid-Amerika nodig. Bovendien kunnen we nog veel meer, zoals maïsolie eruit halen, waarmee we legkippen voeren omdat het de eierdooier mooi geel kleurt. Of glucose, bijvoorbeeld voor de productie van bioplastics of zelfs vleesvervangers.”

GEMISTE KANS

Vierhout vindt het dan ook een gemiste kans dat in Europa het gebruik van landbouwgewassen voor hernieuwbare energie wil uitfaseren en nu al beperkt tot 7% (in Nederland zelfs 5%). “Ons productieproces draagt bij aan een oplossing voor het energie- en klimaatprobleem en verzekert landbouwers in Europa van een goed inkomen. Maar als we 100kg maïs omzetten in 33kg ethanol en 67kg andere stoffen, wordt alleen naar de brandstof gekeken. Dat is meten met twee maten.”

SAMENWERKING

Alco Bio Fuel is een van de leden van Flanders Biobased Valley. Pablo Vercruysse, Plant Manager bij Alco Bio Fuel in Gent, zegt hierover: “Als lid van Flanders Biobased Valley krijgen wij toegang tot een uitgebreid netwerk van gelijkgestemde bedrijven en belangenverenigingen in de biobased economie, wat de mogelijkheden op samenwerking vergroot, zowel regionaal, als interregionaal.”